PLAN LEKCJI ·   (0-91) 577-13-01 Polityka Prywatności
BIP

KILKA SŁÓW OD PEDAGOGA

Słów kilka od Pedagoga …

     Drodzy Rodzice, okres gdy sytuacja związana z koronawirusem spowodowała, że zamknięte są szkoły możemy wykorzystać przede wszystkim na pogłębieniu relacji z dzieckiem. Spróbujmy sprawić, że nasze pociechy zapomną o problemach przywoływanych przez komunikatory telewizyjne i internetowe. Takie zajęcia jak gry i zabawy  (również ruchowe), czytanie książek, zabawa w teatrzyki, wspólne gotowanie, pieczenie ciasteczek to tylko niektóre z możliwości, jakie w tym czasie mamy.

                        Porozmawiajmy z naszymi pociechami o tym co naprawdę ważne

            Niektóre portale internetowe zachęcają, aby czas przymusowego pozostania w domu stał się okazją do wspólnych rozmów na temat tego, co jest naprawdę ważne, a co może mniej. Bardzo często pojawią się zapewne takie uczucia jak dziecięcy lęk i niepokój, zachwiane jest poczucie bezpieczeństwa. Pojawia się potrzeba zaopiekowania się dzieckiem właśnie w tej sferze emocji. Możemy więc pobawić się z dzieckiem, poprzytulać, pooglądać razem zdjęcia, filmy, porozmawiać o tym, co się dzieje i jak większość z nas w związku z tym się czuje. Możemy przy wspólnych śniadaniach, obiadach, kolacjach, spróbować zaplanować wakacje, dobrze się wyspać, zadzwonić do rodziny i przyjaciół. Nie możemy ignorować tego, co czują dzieci. Nie możemy zaprzeczać ich uczuciom.

            Dowiadujemy się, że nie możemy odwiedzać placów zabaw, nie spotykać się z innymi poza mieszkańcami jednego gospodarstwa domowego, nie powinniśmy przebywać w miejscach publicznych. Przekażmy więc dzieciom, że tylko i przede wszystkim, jeśli pozostaną w domu w tym trudnym czasie, to odwołanie zajęć w szkołach będzie miało sens.

                                     Jak się można bawić z dziećmi w domu?

            Rodzicom poszukującym gotowych pomysłów na zabawy z dziećmi w domu z pomocą przychodzi Internet. Zachęca nas do robienia wspólnych wypieków, np. ciasteczek czy rogalików, przygotowanie obiadu czy pizzy. Ciekawe by było eksperymentowanie, zabawa w skojarzenia czy kalambury, fantazjowanie układając ciekawą bajkę.

            Warto pozwolić także dziecku na rozwijanie własnej kreatywności, np. w robieniu niespodzianek, prezentów, malowaniu… Uwierzmy w to, że ich wyobraźnia może zaskoczyć nas także pozytywnie.

            Czy my rodzice będziemy potrafili rozmawiać na temat koronawirusa z dziećmi?

            Musimy pamiętać aby nie przekazywać dziecku swojego strachu i paniki, gdyż jak zapach perfum tak szybko dzieci wyczuwają unoszące się  w przestrzeni nasze emocje. Może nam się wydawać, że dziecko nie rozumie tego, co się dzieje, to jednak emocje, lęki i nerwowość szybciutko przejmie od nas.

            Warto jest bez paniki i spokojnie, ale z powagą pokazać sposoby na zachowanie tak ważnej higieny (stosowanie się do wskazówek). Zróbmy wspólnie z nimi stały plan dnia codziennego. Pomoże nam to w lepszej organizacji codzienności, w której należy teraz funkcjonować.

            Na pewno warto będzie wytłumaczyć dziecku, dlaczego mamy taką sytuację i jak powinniśmy się zachowywać, żeby uniknąć tego, co dzieje się w innych miejscach świata. Utrzymajmy w sobie spokój i nauczmy je bezpiecznych zachowań.  Pamiętajmy, że młodsze dzieci poczucie bezpieczeństwa czerpią od nas, od odpowiedzialnych dorosłych opiekunów. Starsze dzieci, młodzież, posiadają stały dostęp do mediów czerpiąc na bieżąco wiadomości. Warto by rozmawiać o tym co się dzieje, lecz bez zbędnego egzaltowania się. Miejmy w sobie potrzebę dobrego, bliskiego kontaktu. Warto czerpać radość z czasu wspólnie spędzanego, niekoniecznie przy oglądaniu telewizji, czy zbyt częstym wsłuchiwaniu się w coraz to nowe newsy. Musimy wiedzieć, że dzieci i tak wyłapują płynące zewsząd informacje, warto przemyśleć: czy są im niezbędne?

            Pomyślmy także o sposobach relaksacyjnych i oddechowych. Zaproponujmy je dziecku np. przy dobrej muzyce. Pamiętajmy o wietrzeniu pomieszczeń i ćwiczeniach ruchowych.

 

                                                                                   Pedagog

                                                                                   Elżbieta Kratiuk