WSO
- Szczegóły
- Kategoria: Akty prawne
- Opublikowano: środa, 14, listopad 2018 11:25
- Administrator
- Odsłony: 632
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA POSTĘPÓW UCZNIÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 5 IM. JANA PAWŁA II W STARGARDZIE
OCENA MA WSPIERAĆ UCZNIA
oceniamy postępy ucznia, wskazując mu to,
co osiągnął, co zrobił dobrze w stosunku
do wymagań edukacyjnych
CELE OCENIANIA:
przekazywanie uczniowi i jego rodzicom informacji o osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń zrobił dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
pomoc w samodzielnym planowaniu rozwoju ucznia,
motywowanie ucznia do dalszej pracy,
dostarczanie rodzicom lub prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach dziecka,
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE OBEJMUJE:
1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
5. ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce:
· wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
· Rodzice zostają poinformowani o wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć, warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywana ocena klasyfikacyjna na początku roku szkolnego w sposób ustalony przez nauczycieli przedmiotów,
Sposób informowania ustalić na zebraniach zespołów przedmiotowych.
· nauczyciele potwierdzają to odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym, wychowawcy dokumentują fakt powiadomienia rodziców w teczce wychowawcy. przypomnieć
WYMAGANIA EDUKACYJNE
NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
1. Wymagania konieczne (K) na ocenę dopuszczającą obejmują elementy treści nauczania:
Ø niezbędne w uczeniu danego przedmiotu,
Ø potrzebne w życiu
Wskazują one na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowaniu w znacznym stopniu wiadomości podstawowych.
2. Wymagania podstawowe (P) na ocenę dostateczną obejmują elementy treści:
Ø najważniejsze w uczeniu się danego przedmiotu,
Ø łatwe nawet dla ucznia mało zdolnego
Ø o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne,
Ø często powtarzające się w programie nauczania,
Ø dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
Ø określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
Ø umiejętności proste i uniwersalne, wiadomości o małym zakresie
Warstwa treści podstawowych nie powinna przekraczać 30% treści całego programu.
Wymagania rozszerzające (R) na stopień dobry obejmują następujące treści:
Ø istotne w strukturze przedmiotu,
Ø bardziej złożone niż treści zaliczone do wymagań podstawowych,
Ø przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu i innych przedmiotów szkolnych,
Ø użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
Ø o zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych,
Ø wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych, według wzorów (przykładów) znanych z lekcji i podręczników
Wymagania dopełniające (D) na ocenę bardzo dobrą obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania:
Ø złożone, trudne, ważne do opanowania,
Ø wymagające korzystania z różnych źródeł,
Ø umożliwiające rozwiązywanie problemów,
Ø pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym,
Ø pełne opanowanie programu nauczania
Wymagania wykraczające (W) na ocenę celującą obejmują treści:
Ø znacznie wykraczające poza program nauczania,
Ø stanowiące efekty samodzielnej pracy ucznia,
Ø wynikające z indywidualnych zainteresowań,
Ø zapewniające pełne wykorzystanie wiadomości dodatkowych
Wymagania edukacyjne określono na podstawie standardów osiągnięć ustalonych centralnie, programów nauczania i kryteriów występujących w literaturze.
KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW
W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
1. Szczegółowe kryteria oceniania w poszczególnych klasach są zawarte w dzienniku zajęć zintegrowanych, gdzie opisano osiągnięcia ucznia w zakresie:
– rozwoju emocjonalno – społecznego,
– edukacji polonistycznej,
– edukacji artystycznej (plastyczna, muzyczna, techniczna),
– edukacji społeczno – przyrodniczej,
– edukacji matematycznej,
– edukacji ruchowej,
– zajęć komputerowych,
– języka nowożytnego.
2. Od 1 września 2009 uczniowie edukacji wczesnoszkolnej (kl. I – III)
w trzyletnim okresie nauczania powinni mieć co najmniej:
– 190 godzin język obcego nowożytnego,
– po 95 godzin edukacji muzycznej, plastycznej i zajęć komputerowych,
– 290 godzin wychowania fizycznego.
O podziale godzin na pozostałe obowiązkowe zajęcia w ramach edukacji wczesnoszkolnej decyduje nauczyciel prowadzący dane zajęcia.
3. Poziom osiągnięć ucznia oceniany jest zgodnie z przyjętą symboliką:
A – umiejętność opanowana
B – umiejętność wymagająca ćwiczeń
C – umiejętność nieopanowana
Symbole literowe są informacją dla nauczyciela i rodzica. Pomagają nauczycielowi przy wystawieniu rocznej oceny opisowej. Ocenie ucznia za jego pracę, oprócz odpowiedniego określenia, towarzyszy komentarz zapisany w zeszycie lub pochwała ustna. Informacja o osiągnięciach i postępach uczniów po I semestrze przedstawiana jest rodzicom w formie pisemnej (karta osiągnięć ucznia). Uwzględnia ona podstawowe umiejętności z zakresu poszczególnych edukacji oraz ocenę z zachowania wg ustalonej symboliki.
4. Przy ocenie wytworów plastycznych i technicznych oraz zajęć ruchowych i muzycznych pod uwagę bierze się przede wszystkim wysiłek, zaangażowanie i możliwości dziecka.
OCENA ZACHOWANIA UCZNIÓW
W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
1. W klasach I – III ocena zachowania jest oceną opisową.
Obowiązkowymi formami oceny zachowania są:
a) opisowa ocena semestralna,
b) roczna (na świadectwie, arkuszu ocen, w dzienniku zajęć zintegrowanych).
2. Ocenę zachowania ustala wychowawca uwzględniając samoocenę ucznia.
3. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
– oceny z zajęć edukacyjnych,
– promocję do klasy programowo wyższej.
4. Kryteria ocen zachowania obejmują:
a) kulturę osobistą,
b) obowiązkowość,
c) relacje z rówieśnikami,
d) przestrzeganie zasad przyjętych przez szkołę,
e) udział w życiu klasy, szkoły, środowiska.
5. Skala ocen zachowania
A – cecha, którą posiada dziecko
B – cechę tę dziecko nie zawsze ujawnia
C – cecha nieukształtowana u dziecka
6. Uwagi i spostrzeżenia dotyczące zachowania ucznia mogą zgłaszać do wychowawcy nauczyciele, uczniowie i pracownicy szkoły.
CZĘSTOTLIWOŚĆ OCENY
1. W edukacji wczesnoszkolnej nauczyciel dokonuje oceny pracy dziecka na bieżąco – podczas działań edukacyjnych, udzielając ustnych lub pisemnych informacji.
2. Nauczyciel dokumentuje oceny dwa razy w roku szkolnym:
a) semestralną oceną opisową osiągnięć i zachowania ucznia klas
I – III diagnozującą działalność dziecka oraz ukierunkowującą do dalszej pracy poprzez zapis w dzienniku lekcyjnym oraz Karcie Oceny Opisowej (załącznik 1, 2, 3), którą otrzymuje rodzic na zebraniu podsumowującym I semestr, co potwierdza podpisem na liście obecności.
b) Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
INFORMOWANIE RODZICÓW
Zebrania z rodzicami, informujące o postępach dziecka, jego aktywności edukacyjnej oraz zachowaniu, odbywają się co najmniej trzy razy w każdym semestrze. Oprócz tego w każdym semestrze mają miejsce spotkania indywidualne nauczyciela z rodzicem (prawnym opiekunem).
PROMOWANIE UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
1. Uczniowie klas I-III otrzymują wpis na świadectwie:
ü z zajęć edukacyjnych, uwzględniający poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej oraz wskazujący potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień,
ü o poziomie opanowanych umiejętności z zajęć na basenie.
2. Uczeń klas I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
3. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów), rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
4. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodzica po zasięgnięciu opinii wychowawcy.
ZASADY OCENIANIA I FORMY KONTROLI
W KLASACH IV – VI
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
2. Ważne w sprawdzaniu postępów uczniów są formy, częstotliwość i narzędzia kontroli. Kontrola umożliwia poznanie czy uczeń pamięta, rozumie oraz czy nastąpił przyrost wiedzy i umiejętności. Jest więc prowadzona systematycznie i równomiernie rozłożona na cały okres nauki.
3. Formy kontroli:
a) odpowiedzi ustne – wypowiedzi ucznia na określony temat na początku lub w trakcie lekcji,
b) wykonywanie zadań, ćwiczeń w trakcie lekcji ustnie, pisemnie bądź praktycznie w zeszytach, na tablicy, na stanowisku pracy ucznia lub w zeszycie ćwiczeń,
c) kartkówki – nie dłuższe niż 15 min – zastępujące odpowiedzi ustne (obejmujące wiadomości nie więcej niż z 3 ostatnich lekcji tworzących jednolitą całość), bez zapowiedzi,
d) sprawdziany całogodzinne lub testy osiągnięć – zapowiedziane i odnotowane w dzienniku lekcyjnym, obejmujące swym zakresem określone partie materiału,
e) prace klasowe w postaci wypracowań, zadań, trwające co najmniej 1 godzinę lekcyjną, obejmujące swym zakresem określony materiał problemowy, poprzedzone powtórzeniem materiału, zapowiedziane i odnotowane na tydzień wcześniej (roczną ilość prac klasowych ustala nauczyciel przedmiotu),
f) prace ustne lub pisemne wykonywane w domu – opracowanie materiału uzupełniającego wiadomości ostatniej lekcji lub przyszłej lekcji, lub pisemne ćwiczenia utrwalające,
g) obserwacje uczniów w czasie zajęć dydaktycznych, szacowanie wytworów pracy lub analiza notatek w zeszycie,
h) testy diagnozujące, próbny sprawdzian.
4. Formy kontroli są odnotowane w dzienniku na stronach „oceny postępów w nauce”. Ocenie mogą podlegać także wybrane zadania wchodzące w skład testów diagnozujących. Sposób przeliczania punktów na oceny ustala Zespół Diagnozujący.
5. W ciągu dnia może odbyć się tylko jeden pisemny sprawdzian wiadomości, a w ciągu tygodnia nie więcej niż dwa. Przypomnieć
6. Wyniki sprawdzonych prac pisemnych nauczyciel zobowiązany jest przekazać uczniom w nieprzekraczalnym terminie:
a) kartkówki – jednego tygodnia
b) sprawdziany, prace klasowe, testy – dwóch tygodni.
Sprawdzone i ocenione prace pisemne są udostępnione uczniowi, a także rodzicowi na jego prośbę. Miejsce i termin udostępnienia prac określa nauczyciel przedmiotu.
7. Nauczyciel uzasadnia wystawioną ocenę, informując ucznia o osiągnięciach i zagrożeniach w formie:
· ustnej informacji o umiejętnościach i brakach edukacyjnych występujących w opanowaniu materiału programowego,
· pisemnej informacji w zeszycie przedmiotowym,
· recenzji pracy pisemnej, prace pisemne winny być omówione ze szczególnym podkreśleniem tego co uczeń zrobił dobrze, a co należy doskonalić,
· pochwały ustnej lub pisemnej na forum klasy.
Uczeń ma możliwość uzyskania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnienia oceny jaką otrzymał.
8. Uczeń ma prawo do poprawy pracy klasowej i sprawdzianów ocenionych na niedostateczny w ciągu tygodnia od rozdania prac. Uczeń pisze ją tylko raz. Otrzymana ocena jest ostateczna.
a) uczeń, który był nieobecny na pracy klasowej ma obowiązek napisać ją w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu
9. Prace klasowe i sprawdziany zostają w szkole do końca każdego semestru (na szczególne życzenie rodzice otrzymują prace do wglądu).
10. Uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi, że jest nieprzygotowany do lekcji. Ilość lekcji, do których uczeń może być nieprzygotowany w ciągu semestru określa nauczyciel przedmiotu.
11. Nieprzygotowanie należy zgłosić na początku lekcji, co nauczyciel odnotowuje w dzienniku (skrót „np”, kropka lub kreska). W przypadku nie poinformowania nauczyciela uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną.
12. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom.
13. Zgodnie z obowiązującymi przepisami uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania są za zgodą Dyrekcji na nie kierowani.
14. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
15. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i zajęć komputerowych. Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje Dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
16. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
17. Klasyfikowanie semestralne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania.
18. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawca klasy.
19. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne w klasach IV – VI ustala się wg następującej skali:
a) stopień celujący – 6 cel
b) stopień bardzo dobry – 5 bdb
c) stopień dobry – 4 db
d) stopień dostateczny – 3 dst
e) stopień dopuszczający – 2 dop
f) stopień niedostateczny – 1 ndst
W ocenie bieżącej dopuszcza się rozszerzenie skali ocen przez stosowanie „+” i „-”.
Oceny bieżące oraz semestralne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
Na tydzień przed zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej po I i II semestrze należy poinformować uczniów o przewidywanych ocenach semestralnych.
Ocena klasyfikacyjna na II semestr jest oceną roczną, a w przypadku zakończenia nauki przedmiotu po I semestrze jest to ocena roczna.
W sytuacji, gdy przedmiot kończy się w klasie niższej, ocena roczna przepisywana jest na świadectwo ukończenia szkoły.
Na miesiąc przed terminem rady klasyfikacyjnej nauczyciele mają obowiązek wystawić ołówkiem przewidywane oceny roczne, a wychowawca – ocenę zachowania. O przewidywanych ocenach rocznych nauczyciele informują ucznia na lekcji. Wychowawcy przekazują kartki z przewidywanymi ocenami rodzicom w Dzień Otwarty Szkoły (połowa maja). W trakcie Dnia Otwartego, na którym są obecni wszyscy nauczyciele, rodzic może uzyskać od nauczycieli przedmiotów informacje na temat warunków i trybu podwyższenia ocen z tych przedmiotów, a od wychowawcy informacje na temat warunków i trybu podwyższenia rocznej oceny zachowania.
Rodzice ucznia, którzy nie mogli uczestniczyć w zebraniach, zobowiązani są w ciągu 7 dni do kontaktu z wychowawcą klasy. Rodzice, którzy w wyznaczonym terminie nie zgłosili się do wychowawcy, nie mają prawa wnosić zastrzeżeń do ocen z przedmiotów i zachowania, wystawionych na koniec okresu lub roku szkolnego.
Rodzice ucznia, który na zakończenie I semestru otrzymał ocenę niedostateczną lub dopuszczającą zobowiązani są do bieżącego informowania się o postępach dziecka u nauczycieli danych przedmiotów.
Uczeń lub jego rodzice mają prawo wnieść zastrzeżenia do Dyrektora szkoły jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z trybem ustalania tej oceny.
Począwszy od klasy czwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny roczne wyższe od stopnia niedostatecznego oraz ocenę klasyfikacyjną zachowania wyższą od oceny nagannej z zastrzeżeniem p. 6 i 7 str. 12.
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
Uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
Ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
.
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim w szkole podstawowej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy szóstej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, ocenę klasyfikacyjną zachowania wyższą od oceny nagannej z zastrzeżeniem p. 6 i 7 str. 12 i 13 oraz przystąpił do sprawdzianu w klasie szóstej szkoły podstawowej i ukończył go. Uczeń klasy szóstej ma prawo do egzaminu poprawkowego.
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych na podstawie opinii poradni psychologiczno–pedagogicznej.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć. Oceny te nie mają wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły. W przypadku, gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnia rocznych (końcowych) ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeśli uzyskana w ten sposób ocena nie jest liczba całkowitą, należy ja zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.
Rodzice mają prawo złożyć oświadczenie zawierające prośbę o umożliwienie uczestniczenia dziecka w lekcjach religii. Oświadczenie takie składają do wychowawcy klasy. Nie musi ono być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast być zmienione. Jeśli religia jest pierwszą lub ostatnią w planie lekcji, uczeń może być zwolniony do domu na pisemną prośbę rodziców. W przeciwnym razie uczeń przebywa w świetlicy lub czytelni szkolnej. Wychowawca sporządza listę uczniów nie uczęszczających na religię i przekazuje kierownikowi świetlicy lub nauczycielowi czytelni (w zależności od deklaracji ucznia).
Uczniowie korzystający z nauki religii innych wyznań otrzymują ocenę z religii na świadectwie wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie zaświadczenia katechety. Zaświadczenie należy dołączyć do arkusza ocen.
Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej (o której mowa w punkcie 22) uzyskał średnią ocen co najmniej 4.75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
Uczeń, który nie ukończył szkoły podstawowej nie otrzymuje świadectwa.
ZASADY USTALANIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA KL. IV – VI
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
c) dbałość o honor i tradycje szkoły;
d) dbałość o piękno mowy ojczystej;
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
g) okazywanie szacunku innym osobom.
1. Przy ustalaniu szkolnej oceny zachowania bierze się pod uwagę postawy ucznia ujawnione:
a) podczas zajęć organizowanych przez szkołę, w czasie gdy uczeń jest pod opieką szkoły
lub
b) gdy reprezentuje szkołę (np. podczas zawodów sportowych, konkursów).
Zachowanie ucznia poza szkołą ma wpływ na ocenę zachowania w sytuacjach drastycznych i nagannych. Natomiast sporadyczne niewłaściwe zachowanie nie powinno wpływać na ocenę zachowania. Nie zwalnia to jednak nauczyciela od udzielania pouczenia, czy podjęcia stosownych działań.
2. Przy ocenie zachowania należy uwzględnić wysiłki podejmowane przez ucznia dla uzyskania postępów w nauce (korzystanie z pomocy koleżeńskiej lub uczestnictwo w kołach zainteresowań).
3. Opinie nauczycieli, będące podstawą do ustalenia oceny, powinny powstawać w trakcie całego okresu i winny być odnotowane w zeszycie spostrzeżeń.
4. Ocena zachowania nie ma wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych.
5. Ocenę zachowania śródroczną i roczną, począwszy od klasy IV, ustala się wg następującej skali:
zachowanie:
– wzorowe
– bardzo dobre
– dobre
– poprawne
– nieodpowiednie
– naganne.
6. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, gdy:
a)stosuje w szkole przemoc fizyczną wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób zagrażającą ich życiu lub zdrowiu bądź naruszającą ich bezpieczeństwo;
b)posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali wyroby tytoniowe;
c) rozpowszechnia wśród uczniów materiały przedstawiające zachowania agresywne, okrucieństwo wobec drugiego człowieka lub zwierząt;
d)świadomie niszczy dobra materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli lub innych osób;
e)narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób poprzez zniesławienie, agresję, prowokację lub cyberprzemoc;
f) opuścił bez usprawiedliwienia ponad 50 godzin lekcyjnych czasu przeznaczonego na realizację wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych.
g)W przypadku uzyskania przez ucznia 6 i więcej uwag dotyczących niewłaściwego zachowania na lekcjach.
7. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
7.
8. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
9. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy w toku narady klasowej z uczniami, po zasięgnięciu opinii:
a) zespołu uczniowskiego, rozumianej jako opinii uczniów danej klasy,
b) ucznia rozumianej jako prawo wyrażania opinii o własnym zachowaniu, postępowaniu i ustosunkowaniu się do proponowanej przez wychowawcę oceny,
c) zespołu nauczycielskiego z uzasadnieniem i udokumentowaniem w zeszycie spostrzeżeń.
W przypadku gdy uczeń
d) stosuje w szkole przemoc fizyczną wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób zagrażającą ich życiu lub zdrowiu bądź naruszającą ich bezpieczeństwo;
e) posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali wyroby tytoniowe;
f) rozpowszechnia wśród uczniów materiały przedstawiające zachowania agresywne, okrucieństwo wobec drugiego człowieka lub zwierząt;
g) świadomie niszczy dobra materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli lub innych osób;
h) narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób poprzez zniesławienie, agresję, prowokację lub cyberprzemoc;
i) opuścił bez usprawiedliwienia ponad 50 godzin lekcyjnych czasu przeznaczonego na realizację wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych
j) otrzymał 6 i więcej uwag dotyczących niewłaściwego zachowania na lekcjach
wychowawca ma prawo obniżyć ocenę z zachowania o jeden stopień.
10. Zasady i tryb podwyższania oceny zachowania.
1) uczeń lub jego rodzice w terminie 3 dni od Dnia WSO składają do wychowawcy pisemny wniosek o chęci uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania;
2) wychowawca w formie pisemnego kontraktu określa warunki konieczne do spełnienia, które muszą być rygorystycznie przestrzegane przez ucznia w okresie kontraktu;
3) uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana klasyfikacyjną roczną ocenę zachowania, jeśli wypełni wszystkie postanowienia kontraktu.
Zespoły wychowawcze opracują kontrakt
11. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna
a) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia, zgłasza się nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Dyrektor powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
2) wychowawca oddziału;
3) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
4) pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
5) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole;
6) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego;
7) przedstawiciel Rady Rodziców.
Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
c) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
2) termin posiedzenia komisji;
3) imię i nazwisko ucznia;
4) wynik głosowania;
5) ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Ocena komisji jest oceną ostateczną.
12. Każdy uczeń kl. IV – VI na koniec każdego semestru otrzymuje „KARTĘ OCENY ZACHOWANIA” (załącznik nr 4).
W ZAKRESIE OCENY ZACHOWANIA WYMAGA SIĘ OD UCZNIA, ABY:
a) uczęszczał regularnie na lekcje i zajęcia pozalekcyjne, a każdorazową nieobecność spowodowaną chorobą lub przyczyną równie ważną usprawiedliwiał u wychowawcy. Zgodnie z ustalonym kryterium godziny, które nie są usprawiedliwione wpływają na obniżenie oceny zachowania,
b) pracował na lekcjach sumiennie, przezwyciężając wzmożonym wysiłkiem napotykane w nauce trudności,
c) włączał się aktywnie we wzbogacanie procesu nauczania przez pomaganie kolegom w nauce, uczestniczenie w pracach grupowych, pełnienie funkcji asystenckich,
d) odrabiał systematycznie prace domowe, starannie prowadził zeszyty
e) pracował rzetelnie, stawiając sobie wymagania proporcjonalne do własnych zdolności, co przejawia się m.in. udziałem w konkursach przedmiotowych, pracą w kołach zainteresowań, nauką języków obcych, osiąganiem odpowiednio wysokich ocen szkolnych, udziałem w zawodach sprawnościowych i sportowych,
f) współorganizował życie towarzyskie, kulturalne w klasie, w szkole, uczestniczył w planowaniu i organizowaniu zadań wychowawczych, współtworzył atmosferę koleżeńskości, przyjaźni, tolerancji i życzliwości w swej klasie i w szkole,
g) sumiennie wypełniał inne obowiązki szkolne przewidziane regulaminami szkolnymi, uchwałami Rady Pedagogicznej i zarządzeniami Dyrektora szkoły.
h) szanował własność osobistą i zbiorową, nie naruszał jej i nie przywłaszczał,
i) sposób bycia ucznia nie naruszał godności własnej i godności innych. Zwroty: „DZIEŃ DOBRY”, „DO WIDZENIA”, „PROSZĘ”, „DZIĘKUJĘ”, „PRZEPRASZAM” stosowane były nie jako konwenans, ale wyraz rzeczywiście doznawanych uczuć –
– zjednywały przyjaciół.
j) kulturalnie spędzał czas podczas przerw w nauce, dbał o ład i estetykę otoczenia, przestrzegał czystości i porządku w klasach, na korytarzach, w łazienkach, w stołówce i w innych obiektach szkolnych, dbał o zieleń w obejściu szkoły, w klasach i na korytarzach,
k) okazywał szacunek każdemu człowiekowi, stwarzał atmosferę bezpieczeństwa, pomagał słabszym i młodszym, był tolerancyjny wobec innych poglądów i przekonań, uczciwie i zdecydowanie reagował na zło,
l) był koleżeński, a jego koleżeństwo realizowało się nie poprzez podpowiadanie lub użyczanie zadań do odpisywania, ale umiejętność poświęcenia czasu koledze, np. powtarzając z nim materiał nauczania, przygotowując do klasówki, odpytując przed lekcją, wyjaśniając trudne zadania,
m) odpowiednio wypełniał przyjęte na siebie zadania i był współodpowiedzialny za pracę zespołu,
n) dbał o to, by w klasie wszyscy się dobrze ze sobą czuli, by chętnie ze sobą przebywali, by nie było uczniów zarozumiałych, butnych, aroganckich, a także odrzuconych, niechcianych, zapomnianych. W razie potrzeby uczeń powinien starać się godzić skłóconych, rozdrażnionych, bronić słabych i osamotnionych.
Aby uczeń krytycznie spojrzał na siebie i dbał o własne zdrowie, szkoła wymaga by:
a) dbał o higienę osobistą, przychodził do szkoły schludnie, estetycznie i skromnie ubrany, a na uroczystości szkolne wkładał regulaminowe ubranie odświętne,
b) dbał o zdrowie oraz bezpieczeństwo swoje i kolegów,
c) rozumiał wartość samowychowania, umiejętnie stawiał sobie coraz wyższe wymagania w celu własnego rozwoju zdrowotnego, moralnego, kulturalnego.
ZASADY ORGANIZOWANIA EGZAMINU
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
1. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności usprawiedliwionej lub jego rodziców (opiekunów prawnych), złożoną do Dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym okresie. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej może uzyskać zgodę Rady Pedagogicznej na egzamin klasyfikacyjny tylko w szczególnych przypadkach.
3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a) realizujący na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki
b) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
4. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z zajęć edukacyjnych z wyjątkiem: plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych, i wychowania fizycznego, z których egzamin klasyfikacyjny ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami, a przeprowadza nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
6. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności
oraz dla ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
7. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły w składzie:
a) Dyrektor szkoły lub inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji
b) Nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
8. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia. Przeczytać
9. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
11. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu egzaminu nauczyciel zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje „nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”.
12. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJETNOŚCI (odwołanie od oceny)
1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 2 dni roboczych po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
2. Do przeprowadzenia egzaminu Dyrektor powołuje komisję w składzie:
a) Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący
b) nauczyciel uczący danego przedmiotu
c) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu
3. Sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, z których egzamin powinien mieć formę zadań praktycznych.
4. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania sprawdzające;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną
5. Wystawiona ocena przez komisję nie może być niższa niż dotychczasowa.
6. Od ustalonej przez komisję oceny nie ma odwołania.
EGZAMIN POPRAWKOWY
1. Począwszy od klasy czwartej uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu wakacji. Wychowawca informuje rodziców ucznia o terminie egzaminu poprawkowego oraz zakresie materiału objętego egzaminem, przygotowanego przez nauczyciela przedmiotu.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
a) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator,
b) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji
5. Nauczyciel – egzaminator może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Jako osobę egzaminującą Dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora szkoły.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem p. 9.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, odnotowując w arkuszu ocen: „otrzymał promocję warunkową”, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania i realizowane w klasie programowo wyższej.
10. Uczeń ma prawo odwołać się od wyniku egzaminu poprawkowego w ciągu 5 dni od daty przeprowadzenia tego egzaminu. Ocena komisji jest ostateczna.
ZASADY I FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Szkoła organizuje spotkania z rodzicami, stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze:
- zebrania z rodzicami, przynajmniej 3 razy w semestrze,
- „Dzień otwarty szkoły” raz w semestrze, w którym uczestniczą wszyscy nauczyciele i pedagog,
- spotkania indywidualne.
Rodzice uczniów, którzy mają problemy z nauką lub zachowaniem, mają obowiązek ścisłego współdziałania ze szkołą w celu usuwania tych problemów poprzez kontaktowanie się z wychowawcą co 2 tygodnie.
Tryb powiadamiania szkoły o nieobecności na zajęciach i usprawiedliwiania.
Rodzic powiadamia (uprzedza) wychowawcę o przyczynach nieobecności ucznia na zajęciach najpóźniej po upływie 3 dni. W przypadku telefonicznego poinformowania szkoły o przyczynach nieobecności sekretarka przekazuje wychowawcy informacje ustnie lub wywiesza w pokoju nauczycielskim.
Rodzic usprawiedliwia nieobecność dziecka w terminie 7 dni. Nieobecności ucznia usprawiedliwiane są na podstawie zwolnień lekarskich, zwolnień podpisanych przez rodziców ucznia lub na podstawie ustnej prośby rodzica.
W razie nieobecności nieusprawiedliwionej przekraczającej 14 dni wychowawca zgłasza ten fakt Dyrekcji Szkoły, która wdraża odpowiednią procedurę.
USTALENIA W SPRAWIE PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU
PO KLASIE 6
- Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy. Składa się z dwóch części:
część pierwsza – obejmuje zadania z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym,
część druga – obejmuje zadania z języka obcego nowożytnego.
Szóstoklasista przystępuje do sprawdzianu z jednego z następujących języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.
Obie części sprawdzianu są przeprowadzane jednego dnia. Część pierwsza trwa 80 minut, a część druga – 45 minut. Poszczególne części sprawdzianu rozdzielone są przerwą. Każda część sprawdzianu rozpoczyna się o godzinie określonej w komunikacie o harmonogramie.
Sprawdzian w terminie głównym przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez Dyrektora CKE. Sprawdzian oraz arkusze sprawdzianu przygotowuje CKE.
Sprawdzian ma formę pisemną. Przystąpienie do niego jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki uczeń powinien uzyskać, toteż sprawdzianu nie można nie zdać.
- Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej obejmuje wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowychw podstawie programowej kształcenia ogólnego dla 2. etapu edukacyjnego.
- Komunikat w sprawie: harmonogramu przeprowadzania sprawdzianu jest ogłaszany nie później niż do dnia 10 września roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
- Uczniowie z potwierdzonymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Opinia taka powinna być wydana nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym przeprowadzony jest sprawdzian, ale nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej. Opinie przedkładają rodzice za pośrednictwem pedagoga, dyrektorowi szkoły w terminie ustalonym przez Dyrektora CKE. Jeżeli konieczność dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu wystąpiła po przekazaniu wykazu do CKE, dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje niezwłocznie na piśmie rodziców ucznia o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu. Dyrektor szkoły informuje niezwłocznie dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej o konieczności dostosowania formy przeprowadzania sprawdzianu i przekazuje dane osobowe tego ucznia
- W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia sprawdzianu może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
- Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole, może być zwolniony przez dyrektora okręgowej komisji z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
- Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.
- Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzenia sprawdzianu do potrzeb uczniów odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
- Uczeń, który jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych sprawdzianem (tj. języka polskiego, matematyki lub języka obcego nowożytnego), jest zwolniony z odpowiedniej części sprawdzianu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem z tej części sprawdzianu najwyższego wyniku.
- W czasie sprawdzianu każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Uczniowie wchodzą do sali pojedynczo i losują numery stolików. Nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych ani korzystać z nich w tej sali.
- Sprawdzian rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu w sali czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy.
- W czasie trwania sprawdzianu w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, oraz osoby upoważnione.
- W czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich się nie komentuje.
- W przypadku braków w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi uczeń otrzymuje nowy prawidłowy zestaw lub kartę odpowiedzi, a informacje o wymianie zamieszcza się w protokole. Protokół czytelnie podpisuje uczeń który zgłosił braki.
- W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeśli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian. Informacje o unieważnieniu i przerwaniu sprawdzianu zamieszcza się w protokole.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do sprawdzianu albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w terminie dodatkowym.
- W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor OKE, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
EWALUACJA I MODYFIKACJA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
- W ewaluacji Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania udział biorą:
- uczniowie (przez wypełnianie ankiet, podczas dyskusji na naradach klasowych, na zebraniach Samorządu Uczniowskiego, podczas swobodnych rozmów z nauczycielami).
- rodzice (w czasie zebrań rodzicielskich, przez wypełnianie ankiet, przez dyskusje z nauczycielami).
- nauczyciele (przez wypełnianie ankiet, podczas Rad Pedagogicznych, dyskusji, zebrań zespołów samokształceniowych, posiedzeń Komisji Opiekuńczo – Wychowawczej).
- Wewnątrzszkolny System Oceniania poddawany jest okresowej weryfikacji.
Wewnątrzszkolny System Oceniania przyjęto do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej.